Sledujte: Komentáře - Analýzy - Reportáže - Záznamy - Alternativní info

BIS usiluje o silnější postavení. Kritici: Hrozí stát tajných služeb

BIS usiluje o silnější postavení. Kritici: Hrozí stát tajných služeb

Zpravodajci chtějí exekutivní pravomoci, ale chybí jim důvěra veřejnosti i politická kontrola.

Bezpečnostní informační služba (BIS) znovu žádá větší pravomoci, argumentuje zastaralou legislativou a rostoucími hrozbami. V době, kdy se veřejnost obává o své soukromí, polarizace společnosti sílí a důvěra v instituce klesá, však přichází klíčová otázka: potřebujeme silnější zpravodajské služby, nebo spíše silnější dohled nad těmi stávajícími?

Co vlastně BIS chce?

Ředitel BIS Michal Koudelka se dlouhodobě snaží přesvědčit politiky i veřejnost, že služba bez exekutivních pravomocí je slepá a bezzubá. Podle něj současná právní úprava neumožňuje službě efektivně čelit hrozbám, jako je ruská a čínská infiltrace, kybernetické útoky či dezinformace. Argumentuje tím, že na rozdíl od Vojenského zpravodajství nemají ani BIS, ani Úřad pro zahraniční styky a informace (ÚZSI) zákonný nástroj, jak samostatně jednat – například přímo předkládat důkazy soudu.

Na papíře to může znít logicky. V praxi to však znamená zásadní změnu povahy zpravodajské služby: z orgánu, který shromažďuje informace a předává je policii, by se stal hráč s přímou exekutivní mocí.

A není to poprvé, co tajné služby žádají zvýšení pravomocí. Každé takové volání je třeba posuzovat s maximální obezřetností – především s ohledem na demokratické záruky, veřejnou kontrolu a ochranu základních práv.

Stát tajných služeb?

Kritici varují před tím, že by mohlo dojít k „odtržení z řetězu“. BIS by mohla získat pravomoci, které dnes náleží pouze orgánům činným v trestním řízení – včetně šetření, vyšetřování a možného zatýkání. To by neznamenalo jen technické posílení, ale proměnu demokratického státu v „stát tajných služeb“, jak to výstižně popsal prezident Miloš Zeman, který se k tématu opakovaně vrací se znepokojením.

BIS už dnes disponuje možností pořizovat odposlechy na základě povolení Vrchního soudu v Praze. A přestože formálně existuje kontrola ze strany sněmovní komise, ta nemá žádné operativní pravomoci a nemůže prověřovat konkrétní akce. Neexistuje ani přezkum Nejvyšším soudem, jak je tomu v trestním řízení. Zákon umožňuje použití techniky i vůči ústavním činitelům – to samo o sobě by mělo být důvodem pro obezřetnost, ne rozšiřování pravomocí.

BIS přitom není orgán činný v trestním řízení. Nemá vyšetřovat, natož zatýkat. Pokud dnes žádá pravomoci srovnatelné se Státní bezpečností, pak nejde o pouhou technickou novelu, ale o zásadní posun v charakteru státu. Nesmíme dopustit, aby se BIS utrhla ze řetězů.

Reformy ano, ale s jasnými mantinely

Nikdo nepopírá, že zákon o zpravodajských službách z roku 1994 je zastaralý. Ano, technologie se vyvíjí, hrozby se mění a hybridní válka je reálným fenoménem. Ale odpovědí na to nemůže být slepá důvěra v rozšiřování moci institucím, jejichž činnost z podstaty věci probíhá v utajení a mimo veřejnou kontrolu.

Reforma zpravodajských služeb je bezpochyby potřebná – ale měla by začít tam, kde už dnes selhává stát: v oblasti kontroly, transparentnosti a odpovědnosti. Zpravodajské služby musejí být efektivní, ale také důsledně podřízené demokratickým mechanismům. Bez toho se snadno může stát, že sice získáme „schopnější“ BIS, ale ztratíme něco mnohem důležitějšího – důvěru veřejnosti.

Boj s dezinformacemi nesmí vést k demontáži demokracie

Ředitel BIS často mluví o ruském vlivu, dezinformacích, TikToku nebo algoritmech sociálních sítí. To vše jsou reálné hrozby, ale jejich existence nesmí být biankošekem pro bezpečnostní opatření, která by v jiném kontextu vyvolala oprávněné zděšení.

Je tu ale i jiná možnost výkladu: je opakované strašení ruským ovlivňováním přípravou na další posílení kontroly nad volbami, nebo dokonce k jejich omezení? Stačí připomenout, že v Rumunsku byla s odkazem na činnost ruských vlivových sítí odložena korespondenční volba, a dodnes nikdo neví, jaké konkrétní informace rumunská tajná služba předala úřadům.

Důraz na bezpečnost nesmí překročit hranici, kdy začne ohrožovat samotnou podstatu právního státu. Odposlechy, sledování a zásahy do soukromí musejí být výjimkou, nikoli normou. Každé rozšíření pravomocí BIS by mělo být doprovázeno posílením vnější i vnitřní kontroly, přezkumu a pravidelným vyhodnocováním efektivity. Bez toho hrozí, že místo ochrany demokracie ji budeme demontovat zevnitř.

BIS, Michal Koudelka, zpravodajské služby

Publish modules or show menu, search form, social, contact info to the "dialog" position.